5 Voordelen Van Afvallen Met Weight Watchers

Het dieet Weight Watchers haalt de laatste tijd vaker het nieuws. Zo heeft dit bekende dieet onlangs haar werkwijze veranderd en is Oprah Winfrey een van de grootste aandeelhouders geworden.

Als we het hebben over Weight Watchers hebben we het over een puntendieet dat wereldwijd door miljoenen mensen gevolgd wordt. Het is een compleet dieet, met recepten, coaching, schema’s en richtlijnen voor voeding en beweging. Je kunt met Weight Watchers heel veel effect boeken als je wil afvallen. Het is een dieet dat we zeker aan kunnen raden.

Weight Watchers kent een lange geschiedenis. In dit artikel willen we je graag vijf voordelen geven waarom Weight Watchers een goede keuze is als het aankomt op afvallen.

 

Weight Watchers is oud

Het dieet van Weight Watchers werd meer dan vijftig jaar geleden opgericht door een Amerikaanse vrouw, die zelf zocht naar een dieet. Ze bedacht een formule en kende punten toe aan voeding. Hoe vetter en ongezonder, hoe meer punten. Het idee was dat je per dag een aantal punten mocht eten. Zat je aan je punten? Dan was het op voor die dag.

Door de jaren heen heeft Weight Watchers zich hierop verder ontwikkeld en is er een duidelijk en verantwoord onderscheid ontstaan tussen producten met veel punten en producten met weinig punten. Hoe gezonder, hoe minder punten en hoe meer je er dus van mag eten.

Ervaring heeft Weight Watchers dus heel wat voordeel opgeleverd.

Calorieën tellen met Weight Watchers

 

Lekker leven staat voorop

Het idee van Weight Watchers is dat je lekker moet kunnen leven, ook als je moet afvallen. Dat betekent dat je best af en toe wat lekkers mag. Je telt dan gewoon meer punten en zal sneller aan je dagelijkse quotum zitten. Heb je een feestje? Dan kun je best wat punten van de ene dag naar de andere dag zetten, zodat je gewoon los kan gaan.

Weight Watchers wordt door veel mensen geroemd om deze strategie: het laat zien dat afvallen helemaal niet zwaar hoeft te zijn en je helemaal niet hoeft af te zien als je op gewicht wil komen.

 

Compleet

Weight Watchers is compleet, maar je kunt het zo compleet gebruiken als je zelf zou willen. Heb jij geen zin om te bewegen? Dan sla je dat onderdeel gewoon over. Heb je behoefte aan coaching? Dan kun je daar achteraan gaan. Heb jij zin in lekkere recepten? Weight Watchers heeft er heel veel en ze zijn allemaal voorzien van de puntentelling die Weight Watchers gebruikt.

Je krijgt met het dieet van Weight Watchers dus gegarandeerd een compleet dieet in handen.

 

Vele successen

Veel gebruikers leidt tot veel successen. Verreweg het merendeel van de mensen die met Weight Watchers is begonnen heeft het doel behaald en is blijvend afgevallen. Dat biedt veel hoop voor jou. De kans is groot dat als je eenmaal begonnen bent, je de eerste kilo’s binnen korte tijd zal gaan verliezen. De succesverhalen van Weight Watchers zijn allemaal verzameld.  Je kunt deze vele successen teruglezen op de eigen website van Weight Watchers. De succesverhalen zullen je zeker erg motiveren.

Weight Watchers kun je online volgen

Waar je vroeger nog lid moest worden van een clubje dat aan Weight Watchers deed, kun je tegenwoordig online al heel veel bereiken. En in een tijd waarin we druk zijn en wel betere dingen te doen hebben, is dat wel zo fijn. De online omgeving van Weight Watchers geeft je zich tin je resultaten, geeft je tips en adviezen, staat vol met recepten en handige tools die het voor jou nog comfortabeler en makkelijker maken om af te vallen.

Wat is beter; groepsles of individueel sporten?

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur om aan de dagelijkse beweging te komen. Je kan echt tot het uiterste gaan, je kan cardio doen of gewoon een dagje rustig aan doen. En je kan er ook voor kiezen om in je eentje te trainen, of met een groepsles mee te doen. Maar wat geeft nou het meeste resultaat? Dit ligt nog steeds het meeste bij jezelf, maar je kunt wel punten tegenover elkaar zetten om voor jezelf te beslissen wat je gaat doen. Of wissel het af!

Lekker in je eentje sporten

  • Sport je thuis? Dan hoef je jezelf niet te schamen voor hoe je eruit ziet. Je doet het voor jezelf en niet voor andere. Het is dus geen probleem als je met een rood hoofd en het zweet op je lichaam staat uit te puffen na een intensieve workout. Ook kan je gewoon een kloffie aantrekken die comfortabel is. Of deze er nou mooi uitziet of niet.
  • Je kan je eigen tijden bepalen. Je zit niet vast aan een tijd waarin een bepaalde les begint en hoeft ook geen rekening te houden met de tijden van je vrienden als je met hun sport. Je kan zelf beslissen wanneer je begint en ook wanneer je eindigt.
  • Hetzelfde geldt voor je trainingsschema: je bent van niemand afhankelijk. Je kunt je eigen doelen opstellen en streeft deze na. Door een persoonlijk trainingsschema te maken, kan je het snelste je doelen behalen.
  • Alweer dezelfde indeling van de groepsles? Niet als je alleen traint! Je kunt afwisselen in oefeningen zoveel je wilt. Als je individueel traint, zit je namelijk niet vast aan de standaard groepslessen die misschien eens per 2 maanden aangepast worden. Door niet elke keer hetzelfde te doen, blijf je ook veel gemotiveerder en wordt het niet zo snel saai.

Het is toch wel lastig om alleen te starten

  • Bij sommige sporten is het niet veilig om alles in je eentje te doen. Als je bijvoorbeeld met gewichten werkt of acrobatische sporten beoefend, is het voor je veiligheid echt beter als je een spotter hebt. En mocht er iets gebeuren als je in je eentje bent, dan ben je gelijk de pineut. Ook kan iemand helpen om je grenzen aan te geven en helpt dit blessures te voorkomen
  •  “Pfff, oké, nog 1 aflevering en dan ga ik écht naar de sportschool!” Als je in je eentje sport kan de motivatie om te beginnen nog best lastig zijn. Wat dat betreft is met een groep meedoen wel beter om je aan te laten moedigen en om ook echt te gaan.

Knallen in een groepsles

  • Zoals hierboven al beschreven, kan een groepsles behoorlijk helpen, omdat je wordt gemotiveerd door de rest. En gezien je in een groepsles ook niet achter wilt blijven met de rest, kan het net dat extra zetje zijn waardoor je alles nog eens geeft.
  • Professionele instructeurs kunnen onwijs helpen met je motivatie door bijvoorbeeld aan te moedigen via een mobiele geluidsinstallatie, net die ene ‘Komop! Nog 10 seconden! Go Go GO!’ kan je dat laatste zetje geven om voor de volle 100% te gaan in plaats van 90%.
  • Met zijn allen werk je aan een doel. Je hebt dus nooit het idee dat je er alleen voor staat tijdens een groepsles.

Onzeker met al die mensen om je heen

  • Juist omdat je nooit alleen in een groepsles bent, kan het zijn dat je een onzeker gevoel krijgt. Vooral als er mensen zijn die al vaker aan lessen hebben meegedaan en een hoger niveau hebben, kan je het idee krijgen dat je achterloopt en toch nooit zo goed wordt. Wel hebben we de tip om niet naar andere te kijken. Of juist wel, maar gebruik het dan als motivatie!
  • Ondanks dat een instructeur je kan helpen om te motiveren of je techniek te verbeteren, kan het ook zijn dat de les zo druk is dat er geen tijd is om individueel op iedereen in te gaan. Hierdoor kan het zijn dat je de oefening niet helemaal uitvoert zoals hij zou horen. Uiteraard kun je wel altijd je instructeur na de les nog om tips vragen.

Koolhydraten maken je dik?!

Er is altijd wel wat te zeggen over afvallen. Diëten gebruiken allemaal zo hun eigen manier om mensen te overtuigen af te gaan vallen. Zo gebruikt Weight Watchers al sinds jaar en dag een puntensysteem.

Je telt dan de punten van bepaalde voeding en kunt zo bepalen of je hier nog meer van mag eten of het beter kan laten staan.

Sonja Bakker gebruikte vooral calorieën tellen (wat Weight Watchers in principe ook deed, alleen werd het anders genoemd). En nu is de nieuwe tendens dat je juist koolhydraten moet tellen.

Hoe zit dat nu met koolhydraten? Maken ze je echt zo dik?

 

Calorieën

Om te begrijpen hoe koolhydraten werken, moet je het grote geheel kunnen zien. Calorieën is de naam die we gegeven hebben aan een combinatie van drie voedingsstoffen, namelijk:

  • Eiwitten
  • Vetten
  • Koolhydraten

Gezamenlijk vormen deze drie de term “calorieën”. De diëten die je voorheen calorieën lieten tellen, hielden zich dus al bezig met de voedingsstoffen eiwit, vet en koolhydraten.

Maar het koolhydraatarme dieet (of de koolhydraatarme levenswijze) gaat een stap dieper: alleen de koolhydraten worden aangepakt.

 

Waarom koolhydraten?

Over het algemeen zou je, in een gezond voedingspatroon, zo’n 10 tot 20% eiwitten eten en voor de rest vetten en koolhydraten evenwichtig verdelen. Onder vetten worden hier de gezonde vetten beschouwd, die je lichaam nodig heeft om energie uit te halen.

Maar nu is het tegenwoordig zo dat we weinig van die gezonde vetten eten in verhouding tot koolhydraten. We eten veel te veel van die koolhydraten.

Dat heeft weer te maken met de wijze waarop ons leven is ingericht. We leven allemaal gehaast en gestrest en makkelijke maaltijden liggen voor iedereen voor het grijpen. Nu heeft dat natuurlijk ook een keerzijde. Want al die producten die we makkelijk en snel vinden, zitten volgestouwd met koolhydraten.

 

Functie

De functie van koolhydraten in voeding is de laatste jaren enorm verschoven. Waar het voorheen gewoon een onderdeel was, worden koolhydraten tegenwoordig ook gebruikt als smaakmaker. Eten wordt op smaak gemaakt met sausjes, jus en allerlei andere toevoegingen waar enorm veel koolhydraten in zitten.

In feite zijn dat gewoon suikers. Ze worden door je lichaam snel opgenomen, maar niet snel verbrand. Wel worden ze opgeslagen als vet.

 

Koolhydraten mijden?

Is het dan verstandig om koolhydraten uit de weg te gaan? Het is zeker de moeite waard om uit te kijken naar alternatieven. Een bekend alternatief is door de verhouding van eiwitten wat op te hogen. Zo krijg ja vanzelf meer gezonde vetten binnen en worden de koolhydraten min of meer verdrongen.

Afhankelijk van je eigen wensen en ideeën bij een gezond gewicht en een gezonde wijze van afvallen, loont het zeker de moeite om je nog eens wat meer te verdiepen in zowel een koolhydraatarm dieet als in koolhydraatarme recepten.

 

Conclusies

Koolhydraten zijn de nieuwe calorieën. Door ze te tellen kun je makkelijk voorkomen dat je te dik wordt en er teveel van binnenkrijgt. Er zijn alternatieven, waaronder eiwitten. Als je daarvan gebruik wil maken kun je het beste zoeken naar koolhydraatarme recepten.

Pas op met pillen bij het afvallen

Wie gefrustreerd raakt als het op afvallen aankomt, loopt al snel het risico onprofessionele manieren van afslanken te gaan bezigen. Een van de manieren waarvoor we je willen waarschuwen is voor het afvallen met pillen.

Wat zijn afslankpillen?

Afslankpillen zijn momenteel vooral op sociale media erg populair. Je kent misschien wel de websites die zogenaamd viral gaan. Ze beginnen vaak met leuzen als “Ze deed slaolie in haar oor en je raad nooit wat er gebeurde…” of “Toen ze op de weegschaal stond, dacht ze dat er een wonder was gebeurd…”.

Het zijn websites die heel sterk de aandacht trekken en je vervolgens een kort verhaal laten lezen. Intussen staat er om die teksten heen een hele lijst aan afslankpillen.

Deze pillen kun je dan bestellen en krijg je in huis. Je eet ze een aantal keer per dag en volgens de belofte zou je daardoor vele kilo’s af kunnen vallen.

 

Lees de kleine lettertjes

Als je de kleine lettertjes zou lezen (maar wie doet dat?) zou je er achter komen dat de aanschaf en het gebruik van de pillen niet bij iedereen tot het gewenste resultaat leiden.

Nou ja, zeg maar gerust bij niemand. Tenzij je het dieet volgt door alleen de afslankpillen te eten en verder niks.

 

Zijn er pillen die wel werken?

Er zijn vast en zeker pillen op de markt die je wel helpen met afvallen, maar het zijn geen wonderpillen. Je zal er altijd zelf wat bij moeten gaan doen. Vaak zijn het pillen die je een boost aan energie geven, doordat er veel vitaminen en mineralen in zitten.

Die pillen dragen bij aan een gezonder leven en bespoedigen het afvallen, maar het afvallen zal je toch echt zelf moeten gaan doen.

 

Zijn deze pillen gevaarlijk?

Er wordt vaak gewaarschuwd voor gevaarlijke pillen. Er zijn inderdaad gevaarlijke pillen op de markt. Het zijn pillen die gebaseerd zijn op stoffen en chemicaliën die we in Nederland niet meer mogen gebruiken vanwege veiligheidsrisico’s.

In het buitenland worden die pillen nog wel gemaakt, omdat de chemicaliën daar niet illegaal zijn. Je kan ze dus alsnog in huis halen.

 

Wat zijn de gevolgen van pillen?

Er is veel onderzoek gedaan naar de gevolgen van het gebruik van afslankpillen. Toch is het moeilijk om één conclusie te trekken over de gevolgen.

Het verschilt van persoon tot persoon. Er zijn situaties bekend van mensen die door het slikken van deze pillen veel andere voedingsstoffen niet meer binnen kregen en ziek werden. Er zijn ook verhalen bekend van mensen die verslaafd zijn geraakt aan deze pillen, omdat ze psychisch het idee hebben dat ze werken (terwijl er fysiek niets veranderd is).

 

Wel afvallen met pillen

Als je ondanks alle waarschuwingen wel heel graag af wil vallen met behulp van deze zogenaamde afslankpillen, kun je het beste op gesprek gaan bij je huisarts of diëtiste. Die kan je veel meer over de effecten en gevolgen vertellen. Vaak heeft de huisarts of diëtist ook een veel beter alternatief voor je dan afslanken met dergelijke pillen.

Spiermassa aankomen: sporten, eiwitten en krachttraining

Als je spiermassa wilt aankomen dan is het nodig om de spieren met weerstand te trainen. Je krijgt meer spieren waardoor je meer kracht krijgt en je lichaam sterker wordt. Krachttraining is een activiteit waarbij weerstand wordt gebruikt. De oefening wordt niet continu gedaan maar in sets met herhalingen. Voor de korte herhaling die minder dan 20 seconden duren gebruiken de spieren ATP (adenosine tri fosfaat). Dit is opgeslagen in de spieren. Als een activiteit langer dan 30 seconden duurt dan wordt glycogeen in de spieren gebruikt. Vetten kunnen niet gebruikt worden tijdens krachttraining. Doordat glycogeen in de spieren gebruikt worden tijdens krachttraining is voeding belangrijk om deze aan te vullen.

Wat is de rol van voeding?

Voeding is hierbij net zo essentieel als het sporten zelf om spiermassa aan te komen. Het is essentieel dat je lichaam voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt voor energie. Dan gaat het niet alleen om de eiwitten. De energie komt uit veel eiwitten, veel koolhydraten en weinig vetten. In percentages betekent dit een verdeling van ongeveer 40/40/20. Als je spiermassa wilt aankomen is het nodig  dat je meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Dit hebben de spieren nodig om te herstellen. Met name eiwitten zijn essentieel voor het lichaam. Zonder eiwit kan er maar weinig groei van de spiermassa zijn. Voor spiergroei zijn eiwitten vereist. Hoeveel dit precies is verschilt per persoon. Voor iemand die spiermassa wil aankomen is het aan te raden om minimaal 2 gram eiwit per dag te eten per kg lichaamsgewicht.

Hoeveel eiwit?

Het is essentieel om door de dag heen diverse eiwitrijke maaltijden te eten. Iedere maaltijd moet minimaal 20 gram eiwit bevatten, uitgaande van minimaal 6 maaltijden per dag. Met name na een training zijn eiwitten nodig voor het herstel van het lichaam. Een eiwitshake met een snelle eiwit is het meest geschikt voor na de training. De shake drink je binnen een half uur na het sporten.

Krachttraining

Als je aan krachttraining doet dan vraagt het lichaam om meer spierkracht zodat de oefeningen beter uitgevoerd kunnen worden. De spieren raken beschadigd tijdens de training en de energie wordt vervolgens gebruikt voor het herstel. Als het lichaam herstelt dan worden meer spiervezels aangemaakt zodat de spieren sterker worden. Een eiwitshake draagt bij aan een goed herstel. Dit heeft weer het gevolg dat het lichaam meer eten nodig heeft om deze spieren te onderhouden. Je lichaam wordt echter ook zwaarder door de spieren waardoor je gewicht ook toeneemt als je meer spiermassa krijgt.